Rozwój kompetencji cyfrowych szansą dla Polski
Kopiuj tekst
Rozwój kompetencji cyfrowych szansą dla Polski

Komentarz Coders Lab w sprawie konkursu “Programuj z PO Wiedza Edukacja Rozwój”

Rozwój kompetencji cyfrowych szansą dla Polski

Ministerstwo Rozwoju chce dać możliwość osobom bez wykształcenia informatycznego i doświadczenia w branży IT skorzystania z nieoprocentowanej pożyczki na zdobycie umiejętności programowania. Może to być kolejny krok - obok wprowadzenia nauki programowania w szkołach - do zbudowania systemu kompleksowo wspierającego rozwój kompetencji cyfrowych, bez których coraz trudniej wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnej gospodarki.

W Polsce wciąż kształci się za mało informatyków i programistów, w przeciwieństwie do absolwentów kierunków humanistycznych, których mamy wręcz za dużo. Według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej już teraz brakuje 50 tys. specjalistów IT (głównie programistów). Wyższe uczelnie edukują co roku ok. 30 tys. studentów informatyki i widać wyraźnie, że nie dają rady z zaspokojeniem rynkowego zapotrzebowania. Ponadto studia to minimum trzy lata kształcenia, a rynek nie czeka – z każdym rokiem liczba wakatów w IT rośnie. Specjalistów o takich kwalifikacjach po prostu brakuje, więc tę lukę starają się wypełniać m.in. szkoły programowania, które kształcą programistów w formie kilkutygodniowych, intensywnych kursów tzw. bootcampów.
W ciągu ostatnich trzech lat w Coders Lab wykształciliśmy ponad 900 młodszych programistów, z czego ponad 80 proc. znalazła pracę w branży IT w ciągu maksymalnie 3 miesięcy od ukończenia kursu. Oczywiście bootcampy nie są dla każdego, a na pewno nie można ich traktować wyłącznie jako łatwej drogi do znalezienia nowej pracy. Wyznacznikiem jakości szkoły programowania nie jest otrzymywany po jej zakończeniu certyfikat, tylko nabyta wiedza i umiejętności pozwalające na szybkie znalezienie pracy. W Coders Lab promujemy tych, którzy rozumieją, że bez ogromnego zaangażowania w naukę, nie rozpoczną kariery w IT. Mamy nadzieję, że podobne podejście do nauczania umiejętności programowania będzie promowało Ministerstwo Rozwoju.
Jak się okazuje, barierą do poszerzenia umiejętności informatycznych nie są chęci, ale najczęściej kwestie finansowe. W tegorocznej edycji badania “Kariera po studiach”, zrealizowanym przez SWR Research na zlecenie Coders Lab, zapytaliśmy studentów ostatnich lat i absolwentów wyższych uczelni, czy byliby gotowi nauczyć się programowania. Połowa respondentów odpowiedziała “TAK”, wskazując jako swoją motywację przede wszystkim wysokie zarobki i dużo ofert pracy dla specjalistów IT. Maksymalna kwota, jaką byliby w stanie zainwestować w poszerzenie swoich kompetencji wyniosła średnio 5,9 tys. zł (najmniej w warmińsko-mazurskim - 3,1 tys. zł, najwięcej na Mazowszu, Dolnym Śląsku i Podlasiu - ponad 7 tys. zł).
W Polsce koszt kursów programowania zależy od kilku czynników - m.in. trybu szkolenia, wybranego języka programowania, czasu trwania, zakresu i poziomu kształcenia. Zwykle waha się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Dla wielu osób są to niemałe pieniądze, dlatego w Coders Lab kursanci mogą skorzystać z preferencyjnego kredytu lub dofinansowania z Urzędów Pracy - tylko w tym roku z tej formy wsparcia skorzystało u nas ponad 100 osób.
Romek Lubczyński, Marketing Manager szkoły programowania Coders Lab

Źródło informacji o projekcie: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/nabory/41-innowacje-spoleczne-15/

Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.